rysunek
W starożytnej Grecji początkowo rysowanie, malowanie i pisanie określano jednym słowem - graphein (od nazwy przyrządu rysunkowego). Później słowo to zyskiwało różne odmiany, jednakże to co było związane z rysowaniem odnosiło się zawsze do słowa grapho (np. skiagraphe - rysunek perspektywiczny). Rzymianie początkowo posługiwali się greckim pojęciem graphis (takiego słowa używał Witruwiusz). Potem słowo linea zaczęto rozumieć jako linię lub kreskę i stąd u Pliniusza pojawia się termin pictura linearis. Disegno używane w renesansie jest formą dawniejszego słowa disigno, pochodzącego z kolei od signo - znak. Średniowieczna łacina na określenie m.in. rysunku stosowała wieloznaczne terminy imago lub figura. W Bizancjum język związany z rysowaniem był bardzo bogaty. Była to rozwinięta wersja terminologii greckiej. Najbardziej ogólnym pojęciem było diagrapsas (dosłownie: powstałe w wyniku rysowania lub ciągnięcia linii). W językach słowiańskich termin rysunek stał się powszechny w XVI w. Wcześniej w użyciu były słowa kreska i pisanie oraz ich odmiany.
Zasadniczo terminy oznaczające rysunek powstawały wg dwóch formuł, w zależności od tego jak pojmowano sam rysunek. Był on więc albo tym, co powstawało w wyniku czynności rysowania ostrym narzędziem (np. greckie graphein), albo czymś co posiada linie (np. łacińskie pictura linearis). Z nich wykształciło się pojęcie trahere, które definiowało rysunek jako efekt wyciągania linii i którego wpływ można obserwować w wielu językach europejskich. Popularne disegno oznacza coś, co ma w sobie głębszy zamysł. Na wschodzie Europy ważnym dla określenia rysunku był fakt oddzielania od siebie dwóch stref (kreska)
Narzędzia i techniki rysunkowe
Narzędziem rysunkowym może być wszystko co jest twarde
i pozostawia ślad na płaszczyźnie. Do najbardziej popularnych należą: ołówek,
węgiel, tusz rozprowadzany przy pomocy pędzla lub patyka, sangwina, mazak,
pastel, kredka, piórko, gumka, kreda a nawet palec. Techniki rysunkowe biorą
często nazwy od narzędzi, którymi są wykonywane. Czyli będą to odpowiednio:
ołówek, węgiel, tusz lawowany, rysunek pędzlem, rysunek patykiem itd.
Historia
W
renesansie rysunek służył do precyzowania zamysłu twórcy. Malarstwo,
rzeźba i architektura były określane wspólnym terminem arti del disegno, czyli
sztuki rysunkowe. Włoskie słowo disegno oznaczało pomysł, koncepcję, ale także
rysunek. Cennino Cinnini jeszcze w XIV w. oddzielił disegnare od colorire,
dzięki czemu rysunek uzyskał pewną niezależność. Leone Battista Alberti w swoim
traktacie O malarstwie (1435) wyodrębnił w malarstwie trzy dziedziny: disegno,
invenzione i colorito. Lorenzo Ghiberti w swoich Commentarii pierwszy zauważył,
że rysunek jest podstawą różnych sztuk. Wszyscy komentatorzy sztuki tamtych
czasów zgadzali się co to tego, że rysunek jest nieodłączną częścią udanego
dzieła. Michał Anioł miał podobno powiedzieć:
Umiejętność
rysunku jest źródłem i istotą samego malarstwa, rzeźby i architektury i
wszelkiego przedstawienia podpadającego pod zmysły (...). Rysownik, który
stanie sie panem tej umiejetności, ma w rękach skarb nieoszacowany.
O wartości rysunków jako takich świadczy fakt, iż w 1479 r. Gentile Bellini podarował sułtanowi tureckiemu księgę rysunków swojego ojca, Jacopo Bellini. Jednakże kolekcjonowanie dzieł sztuki tego rodzaju nie było rozpowszechnione. Traktowane były one raczej jako przygotowanie do dzieł malarskich. To utylitarne podejście miało ulec zmianie po wystawie we Florencji w 1504 r. prezentującej kartony Michała Anioła i Leonarda da Vinci, chociaż i wcześniej zdarzało się, iż któreś z dzieł rysunkowych było szczególnie wyróżniane. Przykład może stanowić postawa Izabeli d'Este, która ok. 1500 r. sprowadziła do kolekcji w Mantui swój rysunkowy portret autorstwa Leonarda. Domenico Campagnola, działający od lat 20. XVI w. w Wenecji, sygnował swoje pejzaże rysowane piórkiem, z czego można wnioskować iż uznane zostały za samodzielne dzieła.
W 1563 r. z inicjatywy Giorgio Vasariego we
Florencji została utworzona Accademia del disegno (Akademia rysunku). Jej
patronem został Michał Anioł, który zmarł w 1564. Na grobie tego rzeźbiarza,
malarza i architekta umieszczono znak w postaci trzech nachodzących na siebie
kół. Miały one ilustrować propagowaną przez niego tezę, że źródłem tej
wszechstronności był rysunek (disegno).
Akademia uczyła rysować z natury jak
też poprzez kopiowanie dzieł mistrzów. Dodatkowo program wzbogacały zagadnienia
związane z anatomią, proporcjami, perspektywą oraz teoria. W ślad za nią
powstawały inne akademie, w których główną ideę stanowiło disegno.
Przykładowe kategorie rysunku
Czytaj dalej....
Komiks - opowiadanie tworzące narrację za pomocą kilku lub więcej plansz z rysunkami. Plansze zazwyczaj zaopatrzone są w teksty narratora (po boku) i / lub wypowiedzi postaci (w dymkach) Komiksy tworzone są często przez zespół dwóch autorów: autora scenariusza opowiadania oraz rysownika, zdarza się jednak, że nad komiksem pracuje dużo większy zespół (asystenci i redaktorzy w przypadku komiksu japońskiego, inkerzy, koloryści i liternicy w przypadku główno nurtowych komiksów amerykańskich) lub tylko jeden twórca, który odpowiada za całość dzieła. Czerpią często inspirację z książek, filmów i innych dziedzin sztuki. Ostatnio same stają się inspiracją nowo powstających filmów. Krótkie historie komiksowe umieszczane są w czasopismach, wydawane w formie zeszytów, książek, albumów zbiorczych, czy wreszcie bibliofilskich edycji w ozdobnej oprawie.
Czytaj dalej....