Top Gear historia

  
J
ego nadawanie rozpoczęto w 1977, początkowo prowadziła go znana prezenterka BBC Angela Rippon. Program zaczynał jako typowy informacyjny magazyn motoryzacyjny, prezentujący nowe modele samochodów i inne zagadnienia związane z motoryzacją, jak bezpieczeństwo na drodze. Wielki wzrost oglądalności Top Gear nastąpił na początku lat 90., kiedy program zaczął być prowadzony przez Jeremy'ego Clarksona i zmienił profil na kontrowersyjny magazyn dla miłośników sportowej i dającej przyjemność jazdy oraz supersamochodów, z elementami show. Obok Clarksona program prowadzili wówczas Quentin Willson i kierowcy wyścigowi Tiff Needell oraz Vicki Butler-Henderson.

Pomimo ciągłej krytyki profil programu Clarkson nadal prezentuje pasję do samochodów oraz krytykę przepisów i ludzi starających się restrykcjonować pojazdy i odbierać tym samym przyjemność płynącą z ich prowadzenia, ignorując przy tym kwestie ochrony środowiska. Prowadzony przez Clarksona program śledzą rzesze widzów. Kontrowersyjne i bezkompromisowe poglądy odnośnie modeli samochodów wypowiadane przez prowadzących miały wpływ na producentów, ponieważ krytyka zespołu Top Gear mogła oznaczać spadek sprzedaży. Stało się to widoczne zwłaszcza w przypadku Forda Ka, którego sprzedaż w Wielkiej Brytanii zmalała po uwadze w Top Gear, że "wygląda jak żaba" [potrzebne źródło]. Z drugiej jednak strony, jeszcze bardziej zjadliwa krytyka nie zaszkodziła Toyocie Corolli, a pochwały nie pomogły innym markom. Clarkson spotykał się ponadto zwłaszcza z zarzutem niechęci do niemieckich marek.

Po odejściu Clarksona, próbującego rozwijać własną karierę telewizyjną, show nieco stonował swój bezkompromisowy obraz. Jego sukces sprawił, że w połowie lat 90. inne brytyjskie programy motoryzacyjne zaczęły imitować jego format (jak Driven lub Pulling Power). Jednakże bez telewizyjnej osobowości Clarksona widownia programu spadła z 6 do poniżej 3 milionów. W 2001 BBC zdecydowała zakończyć program, w następstwie czego jego prezenterzy przeszli do brytyjskiego kanału 5 telewizji, prowadząc tam program 5th Gear.

Top Gear powrócił na antenę BBC wraz z Jeremym Clarksonem, który z producentem Andy Wilmanem opracował nowy format programu. Obecnymi prezenterami są Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May. Obecnie program kręcony jest w studio w Dunsfold Park w Surrey z udziałem stojącej wokół prezenterów publiczności. Stałym elementem programu jest rozmowa Clarksona z zaproszonym znanym gościem na temat jego samochodów. W konkurencji "Gwiazda w samochodzie za rozsądną cenę" (Star in a Reasonably Priced Car) goście ci próbują swoich sił w okrążeniu toru wyścigowego na lokalnym lotnisku, samochodem Chevrolet Lacetti (dawniej Suzuki Liana), a ich wyniki wędrują do rankingu. Ranking tworzą również wyniki supersamochodów, testowanych na torze przez nieujawniającego swojej tożsamości kierowcę wyścigowego o pseudonimie Stig, w którego rolę wcielał się kierowca wyścigowy Perry McCarthy w pierwszych dwóch sezonach programu. Tożsamość obecnego Stiga została ujawniona 21 czerwca 2009  roku, podczas pierwszego odcinka 13 sezonu Top Gear, okazał się nim być Michael Schumacher, jednak zapewne był to tylko żart producentów programu i prawdziwa tożsamość Stiga nadal pozostaje tajemnicą. Stałą częścią programu jest również poddawanie samochodów wymyślnym i niespotykanym nigdzie indziej testom. W Polsce po raz pierwszy program pojawił się w TVN Turbo, obecnie nadawany jest przez stację BBC Knowledge oraz BBC Entertainment.

gwiazdy top gear

Jeremy Charles Robert Clarkson (ur. 11 kwietnia 1960  w Doncaster) – angielski  dziennikarz telewizyjny, zajmujący się motoryzacją  oraz prezenter programu Top Gear  (pozostali to: James May i Richard Hammond), a także publicysta i podróżnik.

Clarkson zdobywał wykształcenie w szkole średniej w Repton, z której – jak twierdzi – został usunięty za naganne zachowanie. Po opuszczeniu szkoły, pracował w firmie swoich rodziców, gdzie zajmował się sprzedażą zabawek - Misiów Paddingtonów. Następnie zatrudnił się w redakcji Rotherham Advertiser, gdzie szlifował swój talent dziennikarski. Połączył go ze swoją pasją motoryzacyjną i wspólnie z Jonathanem Gillem założył Motoring Press Agency. Agencja Clarksona prowadziła przeznaczone dla prasy lokalnej testy samochodów. Recenzje samochodów autorstwa Clarksona trafiały też do specjalistycznych magazynów samochodowych, takich jak Performance Car.

Obecnie jest też posiadaczem: Mercedesa CLK 63 AMG Black Series, Mercedesa SLK 55 AMG, Volvo XC90, Mercedesa SL 65 AMG Black Series, Forda Focusa Mk.1, Ferrari F430.

Jeremy posiadał w swojej karierze już kilka egzotycznych samochodów: Ferrari F355, Mercedesa SL 55 AMG, Jaguara XJR, Lamborghini Gallardo Spyder, Forda GT, Mercedesa SL 65 AMG Black Series, Astona Martina V8 Vantage (jego żony), Caterhama Seven R500 (jego żony).

Prezenter miał wypadek samochodowy podczas kręcenia zdjęć do 12 serii Top Gear. Celowo wjechał w ścianę z cegieł samochodem ciężarowym. Efekt zderzenia był znacznie intensywniejszy, niż się prezenter spodziewał. Jest to pierwszy tak poważny wypadek Clarksona od 31 lat.

W trakcie kręcenia programu Top Gear, Jeremy odbył wiele podróży po całym świecie dokonując efektownych wyczynów. M.in. przepłynął samochodem-amfibią własnej konstrukcji przez kanał La Manche wspólnie z Richardem Hammondem i Jamesem Mayem. Clarkson i May są ponadto pierwszymi ludźmi którzy dotarli samochodem na północny biegun geomagnetyczny (78°30'N, 69°W). Wyprawa była elementem zorganizowanego na potrzeby Top Gear wyścigu z psim zaprzęgiem którym jechał Richard Hammond.

Richard Mark Hammond (ur. 19 grudnia 1969  w Solihull), pseudonim: "Chomik" (ang.: "Hamster") – brytyjski dziennikarz. Richard ma swoją cotygodniową rubrykę w dodatku motoryzacyjnym The Daily Mirror. Wcześniej pracował w radiu York i radiu Cumbria. Jego nick wziął się albo od jego wzrostu, albo od dwóch scen, kiedy w programie Top Gear nie zgodził się z opinią współprowadzącego, Jeremy'ego Clarksona i zjadł kartkę ze zdjęciem danego samochodu. Ma żonę Amandę, lepiej znaną jako Mindy[1]  (ślub odbył się 4 maja 2002 r.) oraz dwie córki Isabellę i Willow.

Posiadacz trzech koni, czterech psów, dwóch kotów, królika oraz kur i owiec. Jest posiadaczem m.in.: dwóch Land Roverów, Suzuki GSXR 1000, Dodge Chargera, Porsche 911, Fiat Barchetta, Morgan V6 Roadster i Mustanga Shelby GT320.

Richard Hammond prowadził również program Brainiac, gdzie przeprowadzał niekonwencjonalne a czasami też kontrowersyjne eksperymenty w konwencji popularnonaukowej. W Polsce program Brainiac jest obecnie nadawany przez kanały telewizyjne Discovery Channel oraz Discovery Science.

W 2008 roku w Polsce nakładem wydawnictwa Insignis Media ukazała się jego książka - "Tajemnice motoryzacji według Richarda Hammonda", napisana wspólnie z producentem programu Top Gear, Andym Wilmanem.
 Wypadek "Vampire"

20 września 2006 został poważnie ranny podczas kręcenia scen do jednego z odcinków Top Gear.

Wypadek miał miejsce na pasie startowym jednego z lotnisk. 36-letni prezenter próbował pobić lądowy rekord prędkości Wielkiej Brytanii. Hammond kierował odrzutowo napędzanym bolidem o nazwie "Vampire", który przyspieszając wytwarza przeciążenia zbliżone do tych występujących w nowoczesnych samolotach, a do hamowania wykorzystuje spadochrony. W momencie wypadku prędkościomierz samochodu wskazywał podobno ponad 483 km/h (300.3 mil na godzinę).

Jego bolid oderwał się od ziemi, wypadł z toru i wielokrotnie koziołkował. Ustalono, że przyczyną było pęknięcie przedniej prawej opony. Świadkowie zdarzenia dziwią się, że prezenter nie poniósł śmierci na miejscu[3].

W momencie dotarcia do niego ratowników Hammond był nieprzytomny, jednak gdy oczekiwał na transport do szpitala odzyskał świadomość i uskarżał się na ból pleców [4]. Prezentera przetransportowano do szpitala w Leeds, gdzie stwierdzono u niego między innymi uraz mózgu.

Rankiem 22 września jego stan został określony jako stabilny, a Hammond został przeniesiony z oddziału intensywnej terapii[5]. 23 września postawił pierwsze kroki po wypadku. W następnym tygodniu przetransportowano go do znajdującego się bliżej jego domu szpitala w Gloucestershire[6]. Opiekujący się nim neurolog ocenił czas całkowitego powrotu do zdrowia na około 6 miesięcy, mimo iż pierwotnie obawiano się, że Richard spędzi w szpitalu nawet ponad rok.

Hammond wrócił do zdrowia i 28 stycznia 2007 wyprawiono mu uroczyste wejście do studia i poprowadził wraz z Jeremy'm Clarksonem i Jamesem Mayem pierwszy odcinek dziewiątej serii Top Gear na antenie BBC. Pierwsze jego słowa to: "W życiu nie miałem większego obciachu!" (chodziło tu o wystrój studia, a dokładniej uroczyście udekorowane schody od samolotu, po których "zszedł" do studia)

Zbiórka funduszy na pogotowie lotnicze Yorkshire


Rozgłos związany z wypadkiem prezentera zaowocował wielką zbiórką na utrzymanie śmigłowca, którym został on przetransportowany do szpitala po wypadku. 24 września fundacja zajmująca się zbiórką poinformowała, że odzew był tak wielki, że za zebrane środki zostanie sfinansowany zakup drugiego latającego ambulansu.

James Daniel May (ur. 16 stycznia 1963  w Bristol  w Wielkiej Brytanii), pseudonim: "Kapitan Snuja" (ang.: "Captain Slow"), jest współpracownikiem i prezenterem Top Gear, wraz z Richardem Hammondem i Jeremy Clarksonem. Pisze również cotygodniowe felietony motoryzacyjne w The Daily Telegraph. May znany jest z kończenia prawie wszystkich konkurencji między prezenterami Top Gear na ostatnim miejscu, co dało mu przydomek "Kapitan Snuja" pośród fanów i pozostałych prezenterów.

May uczył się w "Comprehensive School" (teraz Oakwood Technology College) w Rotheram i "Lancester University" na kierunku muzycznym. Nie jest żonaty i mieszka w Hammersmith, West London z kotem Fuskerem. James ma młodszego brata Davida i starszą siostrę. Jego ojciec ma jednego z pierwszych Roverów SD1.

May posiadał wiele samochodów, wliczając w to Bentleya T2, Range Rovera, Porsche 911, Porsche Boxstera S, Fiata Pandę i kilka motocykli. Ma skłonność do luksusowych aut jak Rolls Royce czy Bentley.

Posiada licencję pilota PPL, lecz nie ma uprawnień na loty IFR (Instrumental Flight Rules)

Wcześniej w swojej karierze May pisał w kolumnie "England Made Me" (Anglia mnie stworzyła) w "Autocar Magazine", jak również do kilku innych publikacji.

Programy jakie prowadził w przeszłości to m.in.: "Driven" na Channel 4 oraz gościnnie na BBC2 "Top of the Pops" z dnia 29 stycznia 2006. Był też lektorem w ośmiu częściach serii "Road Rage School" na BBC1. W 2006 roku, razem z ekspertem od win Ozem Clarkiem poprowadzili program "Oz and James's Big Wine Adventure" (Oz i James: przygoda z winem), w którym podróżowali przez Francję i próbowali win z różnych regionów. W 2007 roku, w Kalifornii, zostanie nakręcona druga seria. May poprowadzi też program o najważniejszych wynalazkach XX wieku oraz program "Zabawki James'a May'a".

May napisał książkę pt. "May on Motors" która jest zbiorem artykułów z magazynów "Daily Telegraph (Motoring section)", "Scotland on Sunday", "Car" i "Top Gear". W maju 2007 została wydana kolejna książka o tym samym charakterze - "Notes from the Hard Shoulder". Edycja polska tej książki, zatytułowana "Zapiski z pobocza", została wydana w 2009 roku nakładem wydawnictwa Insignis Media.

We wczesnych latach 90. James May pracował dla "Autocar Magazine". Podczas wywiadu z Richardem Allinsonem w BBC Radio 2 (6 stycznia 2006r.) May przyznał, że został wyrzucony w 1992 r. z "Autocar Magazine", po tym jak umieścił "ukrytą wiadomość" w jednym z wydań.

Czarny Stig W latach 2001-2003, czyli w pierwszych dwóch seriach programu, w tę rolę wcielał się kierowca wyścigowy Perry McCarthy, który występował w czarnym stroju. Udało mu się osiągnąć czas 1:46 podczas okrążenia na testowym torze w samochodzie Suzuki Liana, czyli w takim samym, jak zaproszeni do programu goście.

Czarny Stig "został uśmiercony" podczas pierwszego odcinka trzeciej serii po tym, gdy wykonywał numer kaskaderski polegający na rozpędzeniu się Jaguarem XJ-S na pokładzie lotniskowca HMS "Invincible". Numer nie udał się, ponieważ Stig nie zahamował i samochód wpadł do morza. Odcinek ten został wyemitowany w BBC 26 października 2003.

Powrót Czarnego Stiga.

Po doniesieniach, że podobno odkryto tożsamość Białego Stiga, BBC zrobiło wielką reaktywację Czarnego Stiga. W serwisie You Tube został umieszczony filmik, na którym widać jak przypadkowi ludzie widzą wychodzącego z morza Czarnego Stiga i próbują z nim rozmawiać, lecz ten po krótkim czasie ucieka im.

Biały Stig.

Od drugiego odcinka trzeciej serii – wyemitowanego w telewizji BBC 2 listopada 2003 – Czarnego Stiga zastąpił ten sam kierowca, tym razem ubrany w biały kombinezon i kask. Biały Stig pojawia się w o wiele częstszych przypadkach (np. w odcinku specjalnym, poświęconym zimowym igrzyskom olimpijskim, zjechał ze skoczni narciarskiej na skuterze śnieżnym.)

Amerykański Kuzyn Stiga

W trzecim odcinku dziewiątej serii (nadany w BBC 11 lutego 2007) prowadzący program wyjechali do USA, gdzie spotkali amerykańskiego odpowiednika Białego Stiga, który został przedstawiony jako kuzyn brytyjskiego Stiga. W żartach prowadzący mówili na niego "Fat Stig" (Gruby Stig) i "Big Stig" (Duży Stig). Pomimo identycznego kostiumu ów Stig różnił się od występującego normalnie posturą – był o wiele grubszy. Clarkson powiedział o nim: "Są tacy, którzy twierdzą, że jest wynikiem nieudanego eksperymentu CIA i że jada wyłącznie ser."

Afrykański kuzyn Stiga

W czwartym odcinku dziesiątej serii (data emisji – 4 listopada 2007 roku w stacji BBC 2, w Polsce 10. serię TopGear można oglądać w BBC Knowledge), czarnoskóry Stig ubrany w prześcieradło i profesjonalne buty rajdowe testował na torze w Botswanie trzy samochody prowadzących. Należącego do Richarda Hammonda Opla Kadetta z 1963 roku, Lancie Betę Coupe z 81 roku, którą wybrał Jeremy Clarkson oraz Mercedesa 230E z 1985 roku , którym pustynię przemierzał James May. W zapowiedzi Clarkson powiedział o nim: "Niektórzy twierdzą, że oglądał "Króla Lwa" 1780 razy, a jego drugim najlepszym przyjacielem jest Bawół."

Kuzyn Stiga – Kierowca Ciężarówki

W pierwszym odcinku dwunastej serii (data emisji w BBC 2 – 2 listopada 2008) pojawił się kolejny kuzyn Stiga – tym razem kierowca ciężarówki. Podobnie jak Amerykański Kuzyn Stiga był od swojego brytyjskiego kuzyna znacznie grubszy. Zgodnie z informacją producentów Top Gear jego ulubioną piosenką jest Forever Autumn Justina Heywooda, a także ma największą na świecie kolekcję materiałów pornograficznych.
Komunistyczny kuzyn Stiga

W ósmym odcinku dwunastej serii (data emisji w BBC 2 – 28 grudnia 2008) miał pojawić się Komunistyczny Kuzyn Stiga. Prezenterzy udali się do Wietnamu, gdzie za równowartość 15 milionów dongów (około 1000 USD) kupili motocykle. Komunistyczny Kuzyn Stiga pojawił się w zapowiedzi sezonu pokazanej w pierwszym odcinku dwunastej serii. Ubrany był w czerwony kostium i czerwony kask. W samym odcinku Vietnam Special już się nie pojawił, ale materiał został opublikowany wraz z wydaniem DVD tego odcinka.

Kuzyn Stiga – Wegetarianin

W drugim odcinku czternastej serii (data emisji – 22 listopada 2009) pojawił się wegetariański kuzyn Stiga. Ubrany w zielony kask i uniform, a także przyjazne dla środowiska klapki. Miał on jeździć do upadłego elektrycznym wozem zrobionym przez Jeremiego Clarcksona, Jamesa Maya i Richarda Hammonda, zrobionym w odpowiedzi na G-Wiz. Uśmiercono go jednak w tym samym odcinku, 35 minut później, gdy zepsuł się dieslowski system odnowy baterii.

Tożsamość

Tożsamość Stiga od wielu lat była tajemnicą. O wcielanie się w jego rolę wielokrotnie podejrzewani byli m.in. Damon Hill, Russ Swift, Mark Blundell i Julian Bailey. Jednak 19 stycznia 2009 roku brytyjska gazeta The Times podała, iż za białym kaskiem od zawsze krył się słynny kierowca wyścigowy Ben Collins. Sam Collins, mimo że również był postrzegany jako jeden z możliwych kandydatów do roli Stiga, nigdy się do tego oficjalnie nie przyznał. 21 stycznia 2009 roku BBC przyznało, że w rolę Stiga nie wciela się Damon Hill, ale jego ojciec – Graham. Graham Hill miał "zginąć" w upozorowanym wypadku, aby brać udział w Top Gear jako Stig.

W pierwszym odcinku 13 serii programu, wyemitowanym 21 czerwca 2009, rolę Białego Stiga grał Michael Schumacher. Jednak po jego bardzo kiepskim okrążeniu, Jeremy stwierdził "Nie sądzę, żeby Michael Schumacher był Stigiem". Nie wiadomo więc, czy był to żart, czy też ujawniona została prawdziwa tożsamość Stiga

Tor top gear